Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

همه چیز درباره جزیره مالدیو

مالدیو کشور جزیره‌ای مستقل در شمال مرکزی اقیانوس هند است. از زنجیره‌ای حدود 1200 جزیره مرجانی کوچک و ساحل شنی (که حدود 200 تای آنها مسکونی هستند) تشکیل شده است که در خوشه‌ها یا جزایر مرجانی گروه بندی شده‌اند. این جزایر بیش از 510 مایل (820 کیلومتر) از شمال به جنوب و 80 مایل (130 کیلومتر) از شرق به غرب امتداد دارند. شمالی ترین جزیره مرجانی در حدود 370 مایل (600 کیلومتر) جنوب-جنوب غربی سرزمین اصلی هند است و منطقه مرکزی، از جمله جزیره پایتخت ماله (Male') حدود 400 مایل (645 کیلومتر) جنوب غربی سریلانکا است. در ادامه همه چیز در رابطه با جزیره مالدیو را می‌خوانید.

مالدیو کجاست؟

جزایر مالدیو مجموعه‌ای از جزایر مرجانی هستند که از تاج یک رشته کوه آتشفشانی باستانی غوطه ور ساخته شده‌اند. همه جزایر کم ارتفاع هستند و هیچکدام به بیش از 6 فوت (1.8 متر) بالاتر از سطح دریا نمی‌رسند. صخره های سدی از جزایر در برابر اثرات مخرب بادهای موسمی محافظت می‌کنند. فصل بارانی، از ماه می تا آگوست، توسط بادهای موسمی جنوب غربی به وجود می‌آید. از دسامبر تا مارس بادهای موسمی شمال شرقی بادهای خشک و ملایم را به همراه دارد. میانگین دمای سالانه از 76 تا 86 درجه فارنهایت (24 تا 30 درجه سانتیگراد) متغیر است. میانگین بارندگی حدود 84 اینچ (2130 میلی متر) در سال است. جزایر مرجانی دارای سواحل شنی، تالاب‎ها، و رشد سرسبز نخل نارگیل، همراه با درختان میوه نان و بوته‌های استوایی است. ماهی در صخره‌ها، تالاب‌ها و دریاهای مجاور جزایر فراوان است. لاک‌پشت‌های دریایی را برای غذا و روغنشان که یک طب سنتی است صید می‌کنند.

جغرافیا و تاریخ

26 جزیره مرجانی مالدیو را تشکیل می‌دهند. این صخره های مرجانی حلقه ای شکل 90000 کیلومتر مربع گسترش یافته و یک زنجیره دوتایی را تشکیل می دهند و مالدیو را به یکی از گسترده ترین و منحصر به فرد ترین مناظر جهان تبدیل می‌کنند! بیش از 1000 جزیره در مالدیو وجود دارد. اینها در مجموع 298 کیلومتر مربع مساحت دارند و همگی بسیار کم ارتفاع هستند. هیچ تپه ای در مالدیو وجود ندارد - در چند جزیره تپه‌های شنی وجود دارد که می‌توانند به ارتفاع 2.4 متر از سطح دریا برسند، اما به طور کلی، زمین بین 1 تا 1.5 متر از سطح دریا بالا می‌رود. تصور می‌شود که مالدیو برای اولین بار در قرن پنجم قبل از میلاد توسط دریانوردان بودایی از هند و سریلانکا ساکن شده است. اطلاعات زیادی در مورد مالدیو در سال‌های اولیه وجود ندارد، اگرچه برخی ارتباطات بین پادشاه مالدیو و امپراتور روم در دوره روم باستان ثبت شده است. در حدود قرن دوم پس از میلاد، تاجران عرب در مالدیو توقف می‌کردند تا پوسته‌های گاو را مبادله کنند - این یک ارز بین‌المللی بود و مالدیو مقادیر بسیار زیادی فراهم می‌کرد! از دهه 1500 تا 1900، مالدیو تحت سلطه پرتغالی ها، هلندی ها و بریتانیا قرار گرفت و سلاطین متوالی دارای قدرت و قدرت بودند. استقلال در سال 1965 به دست آمد. مالدیو اکنون یک جمهوری است و دارای یک سری روسای جمهور منتخب دموکراتیک است.

مردم مالدیو؛ دین مردم مالدیو

جمعیت مالدیو تقریباً به طور کامل به گروه قومی مالدیو تعلق دارد که نتیجه سکونت مردمان مختلف در طول تاریخ این کشور در جزایر است. به طور کلی اعتقاد بر این است که اولین مهاجران مردم تامیل و سینهالی از جنوب هند و سریلانکا بودند. بازرگانان کشورهای عربی، مالایا، ماداگاسکار، اندونزی و چین در طول قرن‌ها از این جزایر دیدن کردند. زبان رسمی یک زبان هند و اروپایی به نام دیوهی (یا مالدیویی) است. عربی، هندی و انگلیسی نیز صحبت می شود. اسلام دین رواج یافته در مالدیو است.

جمعیت مالدیو

بیش از نیمی از جمعیت روستایی محسوب می‌شوند. به استثنای کسانی که در ماله، تنها سکونتگاه نسبتاً بزرگ در کشور زندگی می‌کنند، ساکنان مالدیو در روستاهایی در جزایر کوچک در جزایر مرجانی پراکنده زندگی می‌کنند. تنها حدود 20 جزیره بیش از 1000 نفر جمعیت دارند و جزایر جنوبی تراکم بیشتری نسبت به جزایر شمالی دارند. نرخ تولد در مالدیو تا حدودی بالاتر از میانگین جهانی است، اما میزان مرگ و میر کمتر است. بیش از یک پنجم کل جمعیت زیر 15 سال سن دارند. امید به زندگی برای مردان حدود ۷۴ سال و برای زنان ۷۹ سال است.

اقتصاد

از دهه 1970 اقتصاد مالدیو به سرعت توسعه یافته است. رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) بالا بوده است، به طور متوسط ​​حدود 6 درصد در دهه 2010، و درآمد ناخالص ملی (GNI) سرانه - در میان کمترین در جهان در دهه 1970 - به سطح درآمد متوسط ​​رو به بالا رسید. کشورها در اواخر دهه 2010 اقتصاد مبتنی بر گردشگری، ماهیگیری، قایق سازی و تعمیر قایق است و بخش گردشگری باعث رشد سریع آن می‌شود.

کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری

ماهیگیری که مدت‌ها پایه سنتی اقتصاد بوده است، به‌عنوان منبع اصلی تولید ناخالص داخلی (GDP) از گردشگری بسیار پیشی گرفته است. در حالی که این بخش همچنان بخش عمده‌ای از صادرات کشور را تولید می‌کند و به رشد خود ادامه می‌دهد (البته با سرعت کمتری نسبت به صنعت گردشگری)، کمتر از یک پنجم نیروی کار را استخدام می‌کند و کمتر از یک دهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. ماهی تن ماهی غالبی است که به طور سنتی به روش میله و لاین صید می‌شود، اگرچه بخش زیادی از ناوگان ماهیگیری مکانیزه شده است. بیشتر صید ماهی برای فرآوری و صادرات به شرکت‌های خارجی فروخته می‌شود.

ساخت

صنایع عمدتاً از نوع صنایع دستی یا کلبه ای هستند، از جمله ساخت زغال سنگ (الیاف پوسته نارگیل) و محصولات زغال سنگ، کنسرو ماهی و قایق سازی. تولید نساجی و پوشاک از اواسط دهه 1990 تا پایان انقضای رژیم سهمیه واردات در تجارت بین‌المللی نساجی در سال 2005 یکی از صنایع پرسودتر بود که کارخانه‌های مالدیو را قادر به رقابت نکرد. ساخت و ساز بخش عمده ای از بخش صنعتی را تشکیل می‌دهد.

خدمات

صنعت گردشگری، اگرچه قبل از سال 1972 وجود نداشت، اما زیربنای بخش خدمات است. سالانه بیش از 1.5 میلیون گردشگر از مالدیو بازدید می‌کنند. بیش از 130 جزیره تفریحی آن شامل برندهای هتل‌های سطح بالا است و جغرافیای دریایی آن فرصت‌های منحصر به فرد غواصی و ورزش‌های آبی و همچنین اقامتگاه‌های زیر دریا، رستوران‌ها و اسپا را ارائه می‌دهد. در اواسط دهه 2010، بخش خدمات چهار پنجم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌داد.

کار و مالیات

رشد سریع صنعت گردشگری اثر خود را بر بازار کار گذاشت، که شاهد تغییر چشمگیری از کشاورزی و خدمات بود. تا حدی به دلیل عدم آموزش در میان جمعیت عمومی، تعدادی از کارگران خارجی از جنوب آسیا مهارت‌های مورد نیاز را برای کمک به توسعه تجارت ارائه می‌دهند. از آنجایی که مشاغل در جزایر تفریحی دور از جمعیت عمومی خواستار سهم فزاینده‌ای از کل نیروی کار بودند، نرخ مشارکت زنانی که به دلیل فرهنگ زندگی دور از خانواده‌هایشان دلسرد شده‌اند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. حدود سه پنجم زنان در دهه 1970 در نیروی کار شرکت داشتند، اما این میزان به یک پنجم زنان در اواسط دهه 1990 کاهش یافت. با این حال، تا سال 2010، نرخ مشارکت به حدود نیمی از زنان بهبود یافت. از آغاز سال 2011، مالدیو عمدتاً بر سود کسب و کارها و مؤسسات مالی و کالاها و خدمات در بخش گردشگری مالیات جمع‌آوری می‌کرد. مالیات بر درآمد در سال 2020 اجرا شد.

حمل و نقل

حمل و نقل بین جزایر و جزیره های مرجانی برای این کشور حیاتی است. چین و هند که برای نفوذ بر جزایر استراتژیک مالدیو رقابت می‌کنند، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قابل توجهی را برای توسعه زیرساخت‌هایی که جزایر را بیشتر به هم متصل می‌کند، فراهم کرده‌اند. قایق‌ها وسایل حمل و نقل اصلی بین جزایر مرجانی را فراهم می‌کنند و خدمات حمل و نقل برنامه‌ریزی شده کشور را با سریلانکا، سنگاپور و هند مرتبط می‌کند. این ایرلاین ملی مسافران را بین چندین فرودگاه در کشور و همچنین بین المللی حمل می‌کند. فرودگاه ماله بیشتر ترافیک بین‌المللی را انجام می‌دهد، اگرچه فرودگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که سفرهای بین‌المللی محدودی را ارائه می‌کنند.

دولت و جامعه؛ چارچوب قانون اساسی

قانون اساسی مالدیو در سال 2008 به تصویب رسید. رئیس دولت و دولت رئیس‌جمهور است که توسط معاون رئیس‌جمهور و کابینه کمک می‌کند. رئيس‌جمهور و معاون رئيس‌جمهور به طور مستقيم با ​​رأی عمومی حداکثر تا دو دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند. کابینه متشکل از معاون رئیس‌جمهور، وزیران دولت و دادستان کل کشور است. اعضای کابینه به استثنای معاون رئیس‌جمهور توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند. مجلس قانون‌گذار تک مجلسی که مجلس خلق نام دارد، حداقل سه بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. اعضای آن برای دوره‌های پنج ساله از جزیره ماله و از هر یک از 20 گروه جزیره مرجانی که کشور برای اهداف اداری به آن‌ها تقسیم شده است، انتخاب می‌شوند. تعداد نمایندگان هر بخش اداری بر اساس جمعیت و حداقل دو نفر در هر بخش تعیین می‌شود. قانون اساسی 2008 اسلام را به عنوان دین رسمی دولتی معرفی کرد. غیر مسلمانان نمی‌توانند تابعیت شوند و مجلس مردمی از وضع هرگونه قانونی که مخالف موازین اسلام باشد ممنوع است. سایر نهادهای دولتی عبارتند از کمیسیون‌های خدمات مدنی و حقوق بشر.

در مالدیو چه باید کرد؟

فعالیت‌های زیادی برای انجام در مالدیو وجود دارد که در واقع ممکن است وقت شما تمام شود! از غواصی مشهور جهانی و غواصی در فصل خشک گرفته تا موج‌سواری در فصل مرطوب، به‌علاوه انواع فعالیت‌های تفریحی و ورزش‌های آبی در این بین، تجربیاتی را خواهید یافت که مناسب همه افراد در مالدیو باشد! مالدیو برای جویندگان ماجراجویی و دوست‌داران تجمل به طور یکسان ایده آل است. برای انتقال از فرودگاه به تفرجگاه انتخابی خود با قایق تندرو یا هواپیمای دریایی بروید و در تعطیلات پر از کایاک سواری، درمان‌های آب‌گرم، ماهیگیری در شب و موارد دیگر اقامت کنید! سفرهای خوش منظره با قایق در غروب آفتاب در دسترس است و می‌توانید پیک نیک خصوصی در ساحل برای لمس عاشقانه ترتیب دهید!

گزینه‌ها در مالدیو بی‌پایان هستند. این واقعاً مقصد تعطیلات عالی است! اگر تصمیم گرفته‌اید به این جزیره زیبا سفر کنید تور مالدیو را از دست ندهید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.