Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

غذاهای عجیب ترکی در استانبول که نباید آن‌ها را از دست بدهید

هر کشوری با توجه به منابع غذایی محلی خود، غذاهای مختلفی دارد که در میان مردمان آن دیار رایج است و اغلب خورده می‌شود. با این وجود، برخی از غذاها بسیار شگفت‌انگیز و عجیب هستند که برای خوردن آن‌ها نیاز است گاهی بارها و بارها فکر کنیم. حتماً شما هم درباره لیست بلند غذاهای عجیب‌وغریب در سراسر دنیا شنیده‌اید؛ مانند تخم‌مرغ گندیده چینی.

برای افرادی که با فرهنگ مردمان یک منطقه آشنایی ندارند، خوردن برخی از غذاها به نظر عجیب می‌رسد. با این حال، برخی از افراد دوست دارند تا طعم این خوراکی‌های خاص و متفاوت را بچشند و بعد درباره آن اظهارنظر کنند.

کشور ترکیه شهرت غذایی خود را بیش از هر چیزی مرهون کباب است؛ اما کباب تنها خوراک مردمان ترک نیست. فرهنگ غذایی ترکیه تا حدودی تحت تأثیر یونانی‌ها، ارمنی‌ها، کردها و گرجستانی‌ها قرار گرفته است. خوراکی‌هایی که گاه توسط سرآشپزان حرفه‌ای در کاخ‌های عثمانی سرو می‌شده است و اکنون پا به گوشه پس‌کوچه‌های استانبول نهاده است. در ادامه این مطلب، به معرفی برخی از غذاهای عجیب ترکی در استانبول که نباید آن‌ها را از دست بدهید، می‌پردازیم تا در سفر بعدی خود به ترکیه آن را امتحان کنید.

 

شماره 1- قوچ (Ram’s testicles)

خوردن یک قوچ شاید به نظر عجیب نباشد. اما بخش عجیب آن، خوردن تمامی قسمت‌های این حیوان است. برای ما ایرانی‌ها خوردن کله‌پاچه به نظر زیاد عجیب نمی‌آید؛ با این حال، خوردن تمامی بخش‌های این حیوان همانند بیضه‌های قوچ عجیب است. مردم محلی ترکیه معتقدند که نباید هیچ قسمت از حیوانات باارزشی همچون قوچ را از دست داد؛ از همین رو، تهیه خوراکی لذیذ از بیضه‌های قوچ برای آن‌ها امری رایج است. البته نمی‌توان آن را در هر منویی پیدا کرد.این غذای محلی و عجیب را معمولاً پس از ذبح قوچ و تمیز کردن آن تهیه می‌کنند. این غذا به صورت کباب شده و در بعضی موارد به صورت آب‌پز تهیه می‌شود.

 

 

 

شماره 2- دسر سینه مرغ (Tavuk Gogsu)

شاید شنیدن کلمه دسر در کنار نام سینه مرغ عجیب باشد. اما خوب است بدانید که این خوراکی خوشمزه طرفداران فراوانی دارد و به سختی می‌توان طعم مرغ را در این دسر شیری ترکیه‌ای احساس کرد. این پودینگ لذیذ از سینه مرغ ریش ریش شده، شیر، نشاسته ذرت و آرد برنج درست می‌شود. این دسر محبوب از مشهورترین خوراکی‌های به جای مانده از دوران حکومت عثمانی است.

 

دسر سینه مرغ ترکی

 

شماره 3- روده برشته (Kokorec)

این غذای خیابانی از روده‌های طعم دار شده بره که به دور یک سیخ گردان پیچیده شده است، درست می‌شود. کوکوروچ یک غذای خیابانی و محبوب در استانبول و ازمیر ترکیه و کشورهای دیگری همچون یونان و کشورهای بالکان است. به خاطر داشته باشید اگر معده ضعیفی دارید که نمی‌تواند به راحتی مواد غذایی را هضم کند، به سراغ این غذا نروید. این خوراکی لذیذ به همراه نان، کاهو، سالاد و گوجه‌فرنگی سرو می‌شود.

 

 

شماره 4- اعما و احشا  (Sakatat)

سیرابی به عنوان غذا نامی آشنا برای ماست. در ترکیه sakatat به گوشت هر حیوانی اعم از گاو، گوسفند یا بره گفته می‌شود که به صورت عادی در غذاهای روزانه استفاده نمی‌شود. مردم محلی ترکیه‌ای، با دستور پخته‌ای متفاوتی، سیرابی و سایر اعما و احشا را به شکل سرخ شده، آب‌پز، پر شده یا رول شده با ترکیبات محلی و ادویه‌هایی مانند سماق، پاپریکا و زیره آماده می‌کنند. دستور پخته‌ای خاص اعما و احشای حیوانات  را می‌توان در بخش‌های شرق و جنوب شرقی این کشور یافت.

 

ساکاتات یا اعما و احشا

 

شماره 5- شیردان شکم پر

ظاهر این خوراکی چندان دل‌چسب نیست اما مطمئن باشید طعم لذیذی دارد. این خوراکی از شیردان گوسفند که با برنج، روغن و ادویه‌های مختلفی پر شده است و همچون دلمه پیچیده و برای حدود 8 ساعت پخته شده است، درست می‌شود. هنگام سرو شیردان شکم پر به آن کمی نمک، فلفل و زیره اضافه می‌کنند. خاستگاه اصلی این خوراکی لذیذ، آدانا است که در جشنواره غذا آدنا در ماه اکتبر به شدت طرفدار دارد.

 

دلمه سیراب شیردان

 

 

شماره 6- روده شکم پر (Mumbar Dolmasi)

روده شکم پر یکی دیگر از غذاهای عجیب و پرطرفدار در ترکیه است که نباید چشیدن طعم آن را از دست داد. این خوراکی خوشمزه از تکه‌های کوچک روده پاک شده تهیه می‌شود که درون آن با بلغور یا برنج، گوشت چرخ شده، پیاز، رب گوجه، جعفری و مقدار زیادی ادویه همچون فلفل، نعناع خشک و پاپریکا پر می‌شود.

 

روده شکم پر

 

شماره 7- سوپ ماست

سوپ‌های عجیب بر پایه ماست در کشورهای فراوانی وجود دارد. برخی از این خوراکی‌ها به صورت سرد و برخی به صورت گرم سرو می‌شوند. سوپ ماست ترکیه‌ای با نام بایلا تا حدودی مشابه آش دوغ ترک زبانان ایرانی است که از ترکیب ماست، آرد، تخم‌مرغ، نخود، سبزی و ادویه‌هایی مانند نعنا خشک و پاپریکا  تهیه می‌شود.

 

 

 

شماره 8- سوپ سیرابی

خوردن سیرابی همچنان برای برخی از افراد عجیب به نظر می‌رسد، حال آنکه آن را به صورت سوپ نیز میل کنند. سوپ سیرابی از غذاهای رایج و محبوب در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه به شمار می‌آید که در رستوران‌های مختلفی در وعده صبحانه آن را سرو می‌کنند. این سوپ چرب و لذیذ را به همراه سیر و سرکه می‌خورند و به افرادی که عاشق طعم کله‌پاچه هستند، توصیه می‌شود.

 

سوپ سیرابی ترکی

 

شماره 9- آب ترشی

خوردن ترشی به همراه غذا یک دورچین لذیذ به شمار می‌رود. با این حال، یکی از عجیب‌ترین خوراکی‌های استانبول را می‌توان نوشیدن آب ترشی دانست که آن را به ویژه همراه غذاهای گوشتی می‌نوشند. رایج‌ترین ترشی‌ها از سبزیجات محلی و میوه‌ها تهیه می‌شوند که در تهیه آن‌ها از مقدار زیادی سرکه، گشنیز و برگ بو استفاده شده است. ترشی زیتون، ترشی خرچنگ و ترشی هویج از ترشی‌های خاص ترکیه‌ای است که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

 

نوشیدنی ترش ترکیه

 

 

شماره 10- برگر خیس ترکی (Islak Burger)

برگر خیس از معروف‌ترین خوراکی‌های اطراف میدان تکسیم استانبول است که در وعده غذایی شب بسیار می‌چسبد. این خوراکی لذیذ از خیس کردن نان برگر در سس سیر و پر گوجه تهیه می‌شود که به عنوان بهترین غذای خیابانی ترکیه شناخته می‌شود.

 

برگر خیس ترکی یا ایسلک برگر

 

 

شماره 11- چیلبیر

هر کشوری برای خود یک نوع خاص نیمرو  و املت را دارد که می‌تواند یک وعده غذایی شگفت‌انگیز را رقم بزند. چیلبیر یکی از صبحانه‌های ترکیه‌ای به شمار می‌آید که خاستگاه آن به دوران حکومت عثمانی باز می‌گردد. این خوراکی لذیذ که ظاهری بسیار زیبا و هوس‌انگیز دارد از  تخم‌مرغ، ماست، سرکه و پاپریکا آماده می‌شود. در برخی از مدل‌های آن از سس سیر و کره آب شده بر روی آن استفاده می‌شود.

چیلبر

 

 

شماره 12- کوفته خام (Cig kofte)

چی کوفته یا کوفته خام از غذاهای عجیب ترکیه‌ای است که گاهی آن را با استیک تارتار مقایسه می‌کنند. این خوراکی خوشمزه از ترکیب گوشت چرخ شده و خام بره یا گاو، بلغور، پیاز و رب گوجه و فلفل قرمز به همراه سبزیجات و ادویه‌ها تهیه می‌شود که به صورت توپ‌های کوچکی آن را شکل می‌دهند. بر روی آن کمی آب‌لیمو ریخته می‌شود و آن را داخل یک برگ کاهو می‌پیچند و با افزودن کمی سس گوجه و فلفل آن را میل می‌کنند. طعم این غذا در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد اما بعد از چندین مرتبه خوردن، شیفته آن می‌شوید و نمی‌توانید طعم آن را فراموش کنید.

 

کوفته خام یا چی کوفته

 

شماره 13- نوشیدنی سنتی بوزا

بوزا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های زمستانی ترکیه‌ای است که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز سرو می‌شود. این نوشیدنی مقوی و دل‌چسب از گندم، ارزن، جو و بلغور به صورت تخمیری تهیه می‌شود و قدمتی دیرینه دارد. این نوشیدنی لذیذ را معمولاً با دارچین و نخودچی تزئین می‌کنند و در فصول سرد سال به عنوان یک نوشیدنی گرمابخش و مقوی میل می‌کنند.

 

برای اطلاع از تور استانبول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.