Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

عمل گردشگری چیست؟ تاریخچه گردشگران خبره

عمل گردشگری چیست؟ تاریخچه گردشگران خبره چیست؟‌ سالانه میلیون‌ها گردشگر به سراسر ایران و جهان سفر کرده و اصطلاحا گردشگر یا توریست نامیده‌ می‌شوند. این افراد عاشق سفر همیشه لیستی از شهرها یا کشورهای مورد علاقه‌شان را در جیب خود دارند تا در اولین فرصت به آن مقاصد سفر کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این افراد و مقاصد سفر آن‌ها صحبت کنیم.

عمل گردشگری چیست؟ 

گردشگری، عمل و فرآیند گذراندن وقت دور از خانه به دنبال تفریح، آرامش و لذت و در عین حال استفاده از ارائه خدمات تجاری است. به این ترتیب، گردشگری محصول ترتیبات اجتماعی مدرن است که در اروپای غربی در قرن هفدهم آغاز شد، اگرچه پیشینه‌ای در دوران باستان کلاسیک دارد.

گردشگری از این جهت از اکتشاف متمایز می‌شود که گردشگران یک مسیر را دنبال می کنند، از سیستم‌های تدارکاتی تثبیت شده بهره‌مند می‌شوند، و همانطور که شایسته افراد لذت جو است، عموماً از دشواری، خطر و خجالت مصون هستند. با این حال، گردشگری با سایر فعالیت‌ها، علایق و فرآیندها، از جمله، برای مثال، زیارت همپوشانی دارد. این امر باعث ایجاد دسته‌های مشترکی مانند «گردشگری تجاری»، «گردشگری ورزشی» و «گردشگری پزشکی»  گردشگری تفریحی (سفر بین‌المللی که با هدف دریافت مراقبت‌های پزشکی انجام می‌شود) و... خواهد بود.

ریشه‌های گردشگری

در اوایل قرن بیست و یکم، گردشگری بین‌المللی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان تبدیل شده بود و تأثیر آن از قطب شمال تا قطب جنوب به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شد. بنابراین تاریخ گردشگری از اهمیت و علاقه زیادی برخوردار است. این تاریخ بسیار قبل از ضرب سکه کلمه توریست در پایان قرن هجدهم آغاز می شود. در سنت غربی، سفرهای سازمان‌یافته با زیرساخت‌های پشتیبانی، گشت و گذار، و تأکید بر مقاصد و تجربیات ضروری را می‌توان در یونان و روم باستان یافت.

فناوری و دموکراتیک کردن گردشگری بین‌المللی

نوآوری حمل و نقل یک عامل اساسی برای گسترش و دموکراتیک شدن گردشگری و جهانی شدن نهایی آن بود. از اواسط قرن نوزدهم، کشتی بخار و راه آهن آسایش و سرعت بیشتر و سفر ارزان‌تری را به ارمغان آوردند، تا حدی به این دلیل که به توقف‌های شبانه و میانی کمتری نیاز بود. مهم‌تر از همه، این نوآوری‌ها امکان جدول زمانی قابل اعتماد را فراهم می‌آورد که برای کسانی که به نظم و انضباط تقویم گره خورده‌اند، اگر نه ساعت، ضروری است. شکاف در دسترسی به این سیستم های حمل و نقل به طور پیوسته در اواخر قرن 19 بسته می شد، در حالی که امپراتوری بخار در حال جهانی شدن بود. راه‌آهن‌ها گردشگری داخلی و بین‌المللی، از جمله بازدیدهای کوتاه از سواحل، شهر و حومه شهر را که ممکن است کمتر از یک روز طول بکشد، اما به وضوح در دسته «گردشگری» قرار می‌گیرد، ترویج می‌کنند. سفر ریلی همچنین مقاصد تورهای بزرگ را به طور گسترده‌تری در دسترس قرار داد و جریان‌های گردشگری موجود را تقویت کرد و در عین حال به تنش‌ها و درگیری‌های بین طبقات و فرهنگ‌ها در میان گردشگران کمک کرد. در اواخر قرن نوزدهم، ناوبری بخار و راه‌آهن مقاصد گردشگری را از لاپلند به نیوزلند باز می‌کردند و دومی اولین دفتر گردشگری ملی اختصاصی را در سال 1901 افتتاح کرد.

جنگ جهانی دوم و گردشگری!

پس از جنگ جهانی دوم، دولت‌ها به گردشگری به عنوان یک واردات نامرئی و به عنوان ابزار دیپلماسی علاقه مند شدند، اما قبل از این زمان آژانس های مسافرتی بین المللی در کاهش پیچیدگی های سفرهای توریستی پیشگام بودند. معروف‌ترین این آژانس‌ها سازمان توماس کوک و پسر بریتانیا بود که در اواخر قرن نوزدهم فعالیت‌های آن از اروپا و خاورمیانه در سراسر جهان گسترش یافت. نقشی که سایر شرکت‌ها (از جمله سازمان‌دهندگان تور بریتانیایی Frame's و Henry Gaze and Sons) ایفا می‌کنند، برای ناظران قرن بیست و یکم کمتر قابل مشاهده بوده است، به ویژه به این دلیل که این آژانس‌ها سوابق خود را حفظ نکرده‌اند، اما به همان اندازه مهم بودند. خطوط کشتیرانی همچنین گردشگری بین المللی را از اواخر قرن نوزدهم به بعد ترویج کردند. از آبدره‌های نروژی گرفته تا دریای کارائیب، سفر تفریحی پیش از جنگ جهانی اول به یک تجربه گردشگری متمایز تبدیل می‌شد و شرکت‌های فراآتلانتیک برای گردشگری طبقه متوسط ​​در دهه‌های 1920 و 30 رقابت می‌کردند. در بین جنگ های جهانی، آمریکایی های مرفه از طریق هوا و دریا به مقاصد مختلفی در دریای کارائیب و آمریکای لاتین سفر کردند.

در نهایت:

گردشگری در نیمه دوم قرن بیستم حتی در سطح بین المللی تجارت بزرگتر شد زیرا سفرهای هوایی به تدریج از مقررات خارج شد و از "حمل کنندگان پرچم" (شرکت های هواپیمایی ملی) جدا شد. تور بسته هوایی به مقاصد ساحلی آفتابی، مبنای مهاجرت سالانه عظیم از شمال اروپا به مدیترانه شد، قبل از اینکه به انواع رو به رشد مقاصد طولانی مسافت، از جمله بازارهای آسیایی در اقیانوس آرام گسترش یابد، و در نهایت روس‌های پساکمونیست و اروپای شرقی را به این منطقه بیاورد. دریای مدیترانه جریان های ترافیکی مشابهی از ایالات متحده به مکزیک و کارائیب گسترش یافت. در هر مورد، این پیشرفت‌ها بر اساس الگوهای قدیمی‌تر سفرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی ساخته شده‌اند. اولین تورهای بسته به مدیترانه با اتوبوس (اتوبوس) در دهه 1930 و سالهای پس از جنگ بود. تا اواخر دهه 1970 بود که تعطیلات دریای مدیترانه و آفتاب در میان خانواده های طبقه کارگر در شمال اروپا رایج شد. برچسب "گردشگری انبوه" که اغلب برای این پدیده به کار می رود، گمراه کننده است. چنین تعطیلاتی به طرق مختلف تجربه می شد زیرا گردشگران انتخاب هایی داشتند و استراحتگاه های مقصد از نظر تاریخ، فرهنگ، معماری و ترکیب بازدیدکنندگان بسیار متفاوت بودند. از دهه 1990، رشد سفرهای بین‌المللی انعطاف‌پذیر از طریق ظهور خطوط هوایی مقرون به صرفه، به‌ویژه easyJet و Ryanair در اروپا، ترکیب جدیدی از مقاصد را گشود. برخی از این مکان‌ها مناطق بلوک شوروی سابق مانند پراگ و ریگا بودند که برای گردشگران اروپایی آخر هفته و کوتاه مدت که برنامه‌های سفر خود را در مذاکره با ارائه‌دهندگان خدمات محلی ایجاد کردند و از طریق معاملات ویژه خطوط هوایی میانجی‌گری می‌کردند، جذاب بودند. در جهانگردی بین المللی، جهانی شدن فرآیندی یک طرفه نبوده است. مستلزم مذاکره بین میزبان و مهمان بوده است.

حال چنانچه شما هم می‌خواهید از این گردشگران باشید می‌توانید مقاصد گردشگری زیر را دیدن فرمایید:

تور اسپانیا

تور اروپا

تور مالدیو

تور پوکت

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.